Ползите от изкуствения интелект в процеса по медиация – част 2

Част 2

В продължение на темата, представена тук миналата седмица, днес даваме няколко примера за приложението на ИИ към два от най-често срещаните видове конфликти – тези на работното място и тези в семейството. Изложеният накрая извод е изцяло субективен и основан на включените по-долу примери.

ИИ при медиация на работното място

Пример 1: Разрешаване на спорове чрез платформи с интегриран модел на ИИ

Подобни системи анализират предходни конфликтни ситуации и ги съпоставят с действащите в компанията политики, както и с приложимото трудово законодателство, за да направляват страните към градивна комуникация и постигане на благоприятни резултати.

Ситуация: Служител подава оплакване за намалено възнаграждение. ИИ сканира данните за всички служители на подобна позиция и предоставя на медиатора изводи относно реалистичния диапазон, в рамките на който би могло да бъде постигнато споразумение.

Пример 2: ИИ чат-ботове за разрешаване на спорове

Някои компании използват виртуални HR асистенти, чрез които се адресират по-незначителни оплаквания, преди тяхната ескалация.

Ситуация: Чат-бот с интегриран ИИ дава възможност на служителите анонимно да докладват случаи на тормоз на работното място.  Лесно се идентифицират тенденции и се отправя препоръка за провеждане на медиация преди да се предприемат други действия.

Пример 3: Анализ на изразяваните емоции

ИИ анализира обменената вътрешна комуникация (и-мейли, чатове и протоколи от срещи), за да идентифицира назряване на конфликт.

Ситуация: Компания използва ИИ инструмент, за да идентифицира натрупвано напрежение между отделни групи. Изпраща се сигнал до HR отдела, за да предложи медиация помежду им преди да се достигне до явни прояви на агресия.

ИИ при семейна медиация

Особено ефективна е употребата на ИИ в случаи на развод и спорове за родителски права.

Пример 4: Съдействие от ИИ при развод

Платформи, използващи ИИ, могат да съдействат с автоматично поделяне на имущество, изготвяне на графици и планове за упражняване на споделено родителство, както и с изготвяне на примерни текстове на споразумения.

Ситуация: Развеждаща се двойка въвежда финансови параметри в платформа с интегриран ИИ, който препоръчва провеждането на медиация и дава примерна и изцяло неутрална подялба на имуществото, основана на предходни приети споразумения.

Пример 5: ИИ за изготвяне на планове за споделено родителство

Автоматизираното изготвяне на графици по зададени параметри подпомага родителите в постигането на справедливо разпределение на времето, което прекарват с децата си, като се избягва рискът от обвинения в пристрастност или умишлено препятстване.

Ситуация: ИИ прави съпоставка на работните графици на родителите, заниманията на децата и предходни приети споразумения, за да изготви и предложи оптимален план за споделено родителство.

Пример 6: Анализ с ИИ на провеждана комуникация

Прави се автоматична оценка на общуването между родителите, за да се предложат насоки за намаляване на напрежението.

Ситуация: ИИ отчита враждебни конотации в разменяни между страните и медиатора и-мейли и дава предложения за преформулиране, с което се цели деескалация на напрежението.

Като основно заключение относно интеракцията на медиатори с инструменти, базирани на различни модели изкуствен интелект, следва да бъде посочено, че тя предоставя възможности за сериозна оптимизация и усъвършенстване на цялостния процес по разрешаване на даден конфликт. В същото време, изкуственият интелект все още не е в състояние да замести проявите на критично мислене и целенасочена емпатия от страна на човек, а именно тези компоненти са основни предпоставки за постигането на конструктивно решение.