Ползите от изкуствения интелект в процеса по медиация – част 1

Част 1

С развитието на все по-мощни езикови модели (LLM), които също така стават и все по-достъпни за масовия потребител, се разширява значително и тяхното приложно поле. Скоростта на усъвършенстване, съчетана с възможността за употреба на конкретизирани и затворени бази данни, подпомага генерирането на висококачествени резултати. Изведените в таблицата по-долу резултати от тестове на BGGPT-Gemma, разработен от INSAIT Institute, очертават ясно посоката на развитие на ИИ в работата с езикови модели:

Легенда: Winogrande challenge – тества общи познания за света и разбиране; Hellaswag: тества разписване на завършени изречения; ARC Easy/Challenge – тества логическа обосновка; TriviaQA – тества познаване на факти; GSM-8k: решаване на въпроси със затворени опции за отговор на ниво гимназиална математика; Exams – решаване на задачи на гимназиално ниво в сферата на социалните и естествените науки; MON – съдържа изпитни задачи по множество предмети на ниво от 4 до 12-ти клас.

Въпреки широкото разпространение на крайни твърдения – според едните, решаването на всички конфликти в близко бъдеще ще се делегира изцяло на изкуствения интелект, а според другите сферата е изолирана от него поради силното значение на човешкия фактор – настоящият текст заема по-скоро умерена позиция и в първата си част цели да изведе както обективните ползи за всички практикуващи медиатори, така и да маркира някои специфични предизвикателства.

Подобряване на ефективността

Изкуственият интелект предоставя достатъчно инструменти, чрез които да се автоматизира извършването на повтарящи се действия, характерни за всяка процедура по медиация, като например:

  • Анализ на документи:

С помощта на подходящия езиков модел всички писмени материали, предоставени от страните, могат да бъдат директно съпоставени с вече наличното в посочената база данни. Освен мигновено предоставяне на релевантни отговори, това дава и възможност за разкриване на аспекти, които до този момент по някаква причина са убягвали на медиатора. Подпомага се също така и подходящото формулиране на допълнителни въпроси, чието поставяне пред страните би довело до преминаване от разговор относно техните позиции, към дискусия на техните реални интереси;

  • Обобщаване

Възможността за бърза обработка на големи количества информация позволява обобщаване на всички посочени от страните обстоятелства и факти с изрично изтъкване на установените разминавания. По този начин медиаторът е улеснен в процеса по отделяне на спорно от безспорно, в контекстуализирането на поставените от страните въпроси, а също и в идентифицирането на ключови хронологични детайли, които иначе биха могли да бъдат пропуснати.;

  • Организация и комуникация

Чатботовете с интегрирана планираща функция могат съществено да намалят административната и организационна тежест като предоставят на клиента както предложения за свободни дати и часове, така и нужната първоначална информация за конкретен вид казус. В по-напреднал стадий на дадена процедура, виртуалният асистент е способен да координира индивидуални и общи срещи, както и да изготвя периодични протоколи за текущ статус.

Осигуряване на безпристрастност и съдействие при вземане на информирани решения

Инструменти, базирани на изкуствен интелект, биха могли да представят събраната информация по напълно неутрален начин, както и да съставят детайлен коментар с изводи, основани изцяло на проверени факти. По този начин се елиминира в значителна степен рискът от каквато и да е проява на пристрастие от страна на медиатора, независимо дали проявена на подсъзнателно ниво, или възникнала вследствие на друго обстоятелство.

  • Интеграция на ИИ в системи за онлайн и платформи за онлайн и виртуална медиация
  • Базирани на ИИ платформи могат да предоставят чуждоезиков превод в реално време, улеснявайки значително провеждането на процедури с участници, които не владеят общ език на достатъчно високо ниво, особено когато в писмена форма е включено и изразяването на чувства;
  • При видео-разговори и писмени чатове чрез изкуствен интелект е възможно да се анализира в пълнота тонът, израженията на лицето, както и емоцията зад пращаните съобщения, което помага значително на медиатора в намирането на правилния подход, съответстващ на емоционалната натовареност в дадения момент. Значението на тези инструменти е голямо, основно защото в рамките на дигитално опосредствано общуване, дори и с видео връзка, е особено сложно да се разчетат правилно посланията, споделени чрез езика на тялото и лицето.

Намаляване на разходите и подпомагане на достъпа до правосъдие

Чрез автоматизиране на първоначалната оценка на постъпващи казуси и предоставяне на онлайн разрешаване на спорове, чрез изкуствения интелект се намаляват разходите както за клиентите, така и за медиаторите. По този начин се подобряват цялостно условията за хората, желаещи да се възползват от услугата, особено що се отнася до спорове с ниска сложност, изискващи обработка на малък обем входни данни.

Предизвикателства и етични въпроси

Доколкото изкуственият интелект подпомага медиационния процес, в същото време употребата му повдига и някои притеснения, като например:

  • Цялостна липса на човешка емпатия: Въпреки, че често спомага за тяхното идентифициране, изкуственият интелект не може напълно да разбере значението на емоциите или особени културни нюанси, свързани с тях, особено в ситуации на спорове между хора, израснали в различни краища на света и възпитани да изразяват емоциите си по различни начини;
  • Риск от пристрастност: В зависимост от базата данни, използвана за развиването на дадения модел изкуствен интелект, такъв риск съществува. Причината затова е фактът, че данни, съдържащи пристрастна и необективно представена първична информация, биха довели до генерирането на съответстващи на нея резултати. Именно използването на проверени първични данни в затворена база е най-сигурният начин за редуцирането на този риск до минимум.
  • Рискове, свързани с поверителността: Използването на ИИ в сферата на медиацията е задължително да се случва при вземане на сериозни мерки за киберсигурност.

В заключение на изведеното дотук можем да кажем, че ИИ е мощен инструмент, който може да подпомогне, но понастоящем не и да замени, медиаторите. С негова помощ могат да се оптимизират процеси, да се правят основани на факти изводи, да се разкриват трудно проследими обвързаности и да се подобри достъпът до услуги. Въпреки това, участието на човек остава основно, като чрез него се осигурява справедливостта, емпатията и етичното вземане на решения.

Във втората част на текста ще Ви запознаем с конкретни практически примери за приложението на ИИ при разрешаването на различни видове конфликти.