Първият късометражен филм за училищна медиация бе представен на учениците на Първа езикова гимназия

На 03 декември 2025 г. актовата зала на 1 ЕГ бе изпълнена с особен вид вълнение. В рамките на открита беседа д-р Юлия Раданова (бивша възпитаничка на гимназията и председател на Института по медиация и управление на спорове ИМЕУС представи „Другата гледна точка“ – първият късометражен филм в страната, посветен на училищната медиация на титулованите режисьори Петър и Невелин Вълчеви. Филмът онагледява как един училищен конфликт може да бъде разрешен чрез способите на училищната медиация от специално обучен за целта медиатор-ученик.  Медиацията в училище може да бъде ценен способ за решаване на предизвикателни ситуации без прехвърляне на вина, чрез задълбочено изследване на ситуацията, емпатия и поемане на отговорност. Представеният филм е част от проекта INSP-NP-058 „Изграждане на мостове: обединени училища срещу агресията сред деца“, част от инициативата INSPIRE – „Подобряване на националната подкрепа за превенция, интервенция и отговор на насилието над деца, и овластяване на жертвите“, проект съфинансиран от Европейския съюз и Фондация „Работилница за граждански инициативи“. Същият е публично достъпен на YouTube канала на организацията.

Учениците на гимназията активно се включиха в дискусиите, последвали филма, като споделиха виждането, че подобни методи за решаване на конфликти са изключително удачни и биха били полезни в училищната общност. Акцент бе поставен върху това, че за да заработи училищната медиация следва да има специално обучени медиатори-ученици, които се ползват с доверие от колектива и които умеят да запазват своята безпристрастност и неутралност. Същевременно е нужна и подкрепа на институционално ниво през създаването на единни правила за администриране на процедурата по медиация, осигуряване на ресурсната обезпеченост за провеждането й и повишаване на осведомеността на училищната общност за наличието на подобни способи.

Всичко това бе поставено в контекста на по-голямата цел, която екипа на ИМЕУС си поставя отвъд проекта, а именно: припознаването на медиацията в училищна среда като нужен способ за адресиране на различните нива на конфликти: между ученици, между ученици и училите, между учители и родители, редом с въвеждането на социално-емоционалното учене като основа за това.