СТАНОВИЩЕ НА СДРУЖЕНИЕ „ИНСТИТУТ ПО МЕДИАЦИЯ И УПРАВЛЕНИЕ НА СПОРОВЕ“
ОТНОСНО: ПРОЕКТ НАРЕДБА № 12 ЗА МЕДИАТОРИТЕ И ПРОЦЕДУРИТЕ В СЪДЕБНИТЕ ЦЕНТРОВЕ ПО МЕДИАЦИЯ, публикуван на страницата на ВСС на 10.07.2025 г., със срок за обществено обсъждане 14 дни.
УВАЖАЕМИ, ДАМИ И ГОСПОДА,
УВАЖАЕМИ Г-Н ГЕОРГИЕВ
С настоящото Сдружение „Институт по медиация и управление на спорове“ изразява своята пълна подкрепа за промяна на нормативната уредба в България и преминаването към модел на информационна среща за процедура по медиация по част от съдебните дела. С изменените текстове на Гражданския процесуален кодекс (ГПК), публикувани в брой № 55 от 08.07.2025 г. на Държавен вестник и в сила от 11.07.2025 г. (общо наричани за краткост „Измененият ГПК“) се цели България да премине към процедура на задължителна информационна среща по медиация, която с изключение на факта, че ще се осъществява в хода на едно вече започнало съдебно производство е аналогична на прилаганата уредба в Италия. Приветстваме изцяло изменението в насока на преминаване към задължителна медиация, като обаче запазваме своите опасения, че е възможно не всичко от предвиденото с измененията да бъде постигнато.
Запознавайки се цялостно с предложения от Висшия съдебен съвет проект на Наредба №12 за медиаторите и процедурите по медиация в съдебните центрове („Проекто Наредбата“), с настоящото искаме да обърнем вниманието Ви на следните няколко момента, които считаме, че могат допълнително да бъдат доразвити:
Относно основанията за отписване от списъка на медиаторите:
Считаме, че е необходимо допълнително обозначаване на основание за освобождаване на медиатор от позицията му на съдебен такъв. Необходима обосновка за такова би било явно и продължително демонстрирано непрофесионално поведение, водещо до неспазване на установени изисквания при провеждане на медиации, което да предизвиква и извънредно оценяване по отношение прекратяване на мандата преждевременно. Необходимостта от включване на тази хипотеза произтича от нуждата за гарантиране на високи професионални стандарти и доверие в институцията на съдебната медиация.
Потенциално предвиждане на такова основание за освобождаване би било свързано и с надлежно прилагане на правилото на чл. 37, ал. 1 откъм вземане на решението и наличието на мнозинство. Алтернативно, би било подходящо да се предвиди квалифицирано мнозинство, особено ако се въведе основание за предсрочно прекратяване на мандата- непрофесионално поведение на медиатора.
Относно възможностите информационната среща да се проведе в друго помещение или локация
Според разпоредбата на чл. 40, ал. 7, по съгласие на страните и на медиатора, информационната среща за процедурата по медиация следва да се проведе и в друго помещение, определено от координатора. Смятаме, че би било целесъобразно да се прецизира дали това помещение следва да бъде на територията на съда, или при наличие на съгласие самата информационна среща или същинска медиация може да се проведе и извън сградата на съда, например в офис на съдебния медиатор.
Относно кореспонденцията с участващите страни
Според разпоредбата на чл. 45, ал. 1, както и в другите проектни текстове, особено относно информационната среща, се правят позовавания на кореспонденция по телефон или електронна поща. В този смисъл удачно решение би било да се разпише и разработи формуляр, в който страните, координаторът, а и медиаторите да оставят актуална информация за контакт, която да е лесно достъпна и да ограничава до минимум логистичните затруднения, свързани с известяването на страните и/или съда по този начин.
Относно нуждата от събирането на статистика за дейността на съдебните центрове по медиация:
Считаме, че е необходимо допълнително да бъде детайлизирана уредбата относно как точно ще се събират и анализират данните от провежданите медиации, като в това число се предвиди и автоматизираното им събиране и обработка по един унифициран начин с цел по-лесното им последващо обобщение на национално ниво. В тази насока, вероятно ВСС планира регулирането на това да стане предмет на самостоятелна нова наредба, която прецизно да обуслови начина на събиране, вида на събираните и последващия анализ на данните от провежданите медиации.
Потенциално решение в тази посока е да бъде интегриран модул за медиация към понастоящем действащата за съдилищата единна информационна система за съдилищата по начин, позволяващ единния подход на събирането на статистически данни.
В тази насока, обръщаме внимание, че в предходно изготвените и приети наредби на ВСС по отменените текстове в ГПК с решението на Конституционния съд по к.д. 11/2024 г. от 01.07.2025 г. бе изрично разписан начина, по който ще се събира статистика за проведените медиационни процедури. Считаме, че аналогичен подход следва да бъде приет и понастоящем с оглед Измененията на ГПК.
В този контекст е препоръчително да бъде създаден единен съвещателен орган по анализ на въпросите, свързани с развиващата се процедура по задължителна медиация. Именно на подобен орган следва да бъде прехвърлена цялостната аналитична дейност по развитието на задължителната медиация и който орган да включва експертизата на установени медиатори, които стъпвайки на обобщената статистическа информация да могат да отправят обосновани предложения за подобрения в цялостната система. Същият подход следва да бъде приложен и по отношение на дейността на нововъзникващите съдебни центрове, които считаме че следва от момента на учредяването си да установят стройна методология по събиране на дължимата статистика.
Относно възможността за провеждане на процедурата по съдебна медиация чрез видеоконферентна връзка:
Съгласно предвиденото в разпоредбата на чл. 40, ал. 6 и чл. 44, ал. 3 от Проекта на Наредбата страните по свое усмотрение могат да решат провеждането на процедурата по задължителна информационна среща по медиация, включително и като определят дата и час за последната и посочат платформата за осъществяване на това. Считаме, че подобен подход крие своите рискове и следва да бъде конкретизиран. На първо място е добре да бъде прието решение за ползването на единна видеоконферентна платформа, която да се ползва от всички съдебни центрове в страната с цел унифициране на практиката и внасянето на яснота относно изискванията спрямо въпросната платформа (в това число и спрямо нейната сигурност и възможността за криптиране на връзката). В тази насока използваме възможността да напомним, че италианското законодателство за медиацията изрично предвижда, че когато процедурата се провежда дистанционно, трябва да се използва видеоконференционна система, която позволява едновременно аудио‑ и видео‑свързване между страните и медиатора, като така би отпаднала годността на обикновените телефонни разговори.
Считаме за удачно в тази насока да се избере или разработи единна платформа за провеждане на подобни онлайн медиационни срещи, за чието ползване съдебните медиатори да бъдат обучени в рамките на предвидените 20 часа съгласно Проектa на Наредбата и да бъде изрично изключена възможността от провеждане на информационна среща по медиация по телефон.
Относно статута на координатора съгласно Проекта на Наредбата:
Предложената уредба предвижда активното участие на координатор, върху чиито плещи ще падне тежестта от работата на съдебните центрове. Нашето разбиране е че подобен съдебен служител следва да бъде преминал през задължително първоначално обучение по медиация, одобрена от съдийската колегия на ВСС. Считаме, че би било препоръчително да се обмисли изменение в насока допълнително изискване спрямо професионалната подготовка на съответните координатори в сферата на медиацията с цел обезпечаване не просто на разбирането им относно процедурата по медиация, но и подобряване на комуникативните им умения, които практически ще бъдат в основата на успешното организиране на отнесените към съответния център медиации. Това е така, тъй като координаторът се явява първото лице, с което страните влизат във взаимодействие, респективно следва да има изключително добра подготовка и добре развити меки умения, предразполагащи страните и подпомагащи го в разясняването на ползите от процедурата. Успешното обучение на тези лица, в това число и за медиатори, е гаранция за това по-висок процент от отнесените към центъра казуси действително да бъдат администрирани професионално, а страните да получават уверение в професионализма на работещите в центъра и доверие в института на медиацията. Конкретното ни предложение е в Проекта на Наредбата да бъде добавен текст за необходимостта координаторът да е преминал сертифициращо обучение за медиатор или да премине такова в 12-месечен период от датата на назначението си.
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
УВАЖАЕМИ Г-Н ГЕОРГИЕВ,
Поздравяваме Ви още веднъж за изготвения проект на Наредбата, която се стреми да уреди на подзаконово ниво всички аспекти, свързани с модела на задължителна информационна среща по медиация, към който България преминава. В тази връзка аплодираме работата, извършена в тази насока, която считаме за осъществена с висок професионализъм и задълбочено разбиране от проблематиката и изразяваме готовността си да съдействаме в цялост с професионалната подготовка и консултиране по имплементирането на модела на задължителна медиация в страната.
гр. София
23.07.2025 г.
Юлия Раданова
Председател

