Правителството прие стандарти за специализирани услуги за пострадали от домашно насилие и поставени в риск

За първи път в България се въвеждат стандарти за специализираните услуги за пострадали от домашно насилие. Те включват и методика за оценка на риска от домашно насилие, която ще се прилага от съдебните органи.

Специализираните услуги и програми за защита, помощ и подкрепа на реални и потенциални жертви на домашно насилие ще се предоставят по определени от държавата стандарти. Те бяха приети от правителството тази седмица заедно с още редица изменения и допълнения в Правилника за прилагане на Закона за защита от домашното насилие (ЗЗДН), направени съгласно промените в самия закон от 2023 г.

Сред услугите са:

  1. Националната телефонна линия за помощ на лица, пострадали от домашно насилие или в риск.
  2. Социалното, психологическото и правно консултиране и специализираните програми за възстановяване и/или защита в консултативен център или в защитено жилище.
  3. Специализирани програми за преодоляване на агресията и справяне с гнева за извършители на домашно насилие, които включват социално и психологическо консултиране.

Стандартите регламентират много детайлно реда за тяхното предоставяне, организацията на дейностите и изискванията към екипите. Особено внимание се обръща на работата с деца, които са свидетели или пострадали от домашно насилие. Регламентирани са разходите, които ще се остойностяват при финансирането на специализираните услуги и програми и контролът по тяхното предоставяне.

С измененията и допълненията в ЗЗДН, се разписва също методика за извършване на оценка на риска от съда. Така за първи път съдебните органи разполагат с инструмент, чрез който да идентифицират и оценяват възможните рискове от последващо насилие, ескалация на насилието или смърт в бъдеще. По този начин ще се подпомага процесът по вземане и постановяване на съответно съдебно решение.

Промените в Правилника включват цялостен механизъм за избор на юридическите лица, които осъществяват превенция и защита от домашно насилие. Те ще се определят чрез конкурс. Уреден е и начинът за отчитане и контрол върху изпълнението на договорите по финансираните проекти – чрез проверки на място и по документи. Разписан е и редът за вътрешен контрол от страна на финансираните организации, се казва в официалното съобщение на Правителствената информационна служба.

Допълненият Правилник предвижда разработването на Координационен механизъм за помощ и подкрепа на лица, пострадали от домашно насилие, който ще бъде приет с акт на Министерския съвет. Той ще регламентира взаимодействието между органите на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление и местната администрация и юридическите лица, които осъществяват дейности по превенция и защита от домашното насилие.

Новият Правилник посочва информацията, която ще се вписва в бъдещата Националната информационна система за превенция и защита от домашното насилие, реда за събирането и предоставянето й, организацията и функционирането на системата, нивата на достъп, връзката й с други регистри и бази данни.

Измененията и допълненията към Правилника за прилагане на ЗЗДН са изготвени от междуведомствена работна група, създадена със заповед на министър-председателя, с участието и на допълнителни експерти от неправителствения сектор, съдебната система и др.

С въвеждането на стандартите за специализираните услуги, се предоставят възможности за защита и съдействие от държавни институции, с които да се гарантира бързото предприемане на мерки за защита на потенциални жертви на домашно насилие или вече станали такива.

С измененията от 2023 г. на ЗЗДН е регламентирано, че в заседанието за разглеждане на молбата съдът не приканва страните към спогодба и не ги напътва към медиация. Въпреки това, съдебните органи ще могат да използват новия инструмент и чрез него да идентифицират и оценяват възможните рискове от последващо насилие. Също така те ще бъдат подпомогнати в процеса за постановяване на съдебно решение.

Този текст е създаден в рамките на инициатива „Медиацията в защита на човешките права в случаите на домашно насилие“, финансирана от Европейския съюз и фондация „Работилница за граждански инициативи“ (ФРГИ). Изразените възгледи и мнения са единствено на авторите и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (ЕАСЕА) или на ФРГИ. Нито Европейският съюз, нито ЕАСЕА, нито ФРГИ могат да бъдат държани отговорни за тях.