През изминалите месеци бе публикуван интересен доклад на Университета в Калифорния, Дейвис и Resolution Systems Institute, онагледяващ ролята на иновативните решения по прилагане на информационните технологии в правната сфера и по-специално – медиацията. Предмет на изследването е пилотната програма на щата Мичиган, САЩ, препращаща спорове относно родителски конфликти, възникнали след влязло в сила съдебно решение, към решаването им чрез онлайн медиация. Самата процедура е разработена на основа на софтуера Matterhorn online dispute resolution на базираната в Мичиган организация Court Innovations, който позволява на страните да комуникират посредством медиатора единствено писмено чрез размяната на становища и документи. Анализът на всички казуси, преминали през подобна онлайн медиация в периода ноември 2020 г. – август 2021 г. установява постигането на споразумения в 59.2 % от всички медиирани случаи чрез онлайн платформата, докато такива споразумения са постигнати едва в 11.3 % от случаите, когато онлайн медиация не е ползвана.
Самата процедура по онлайн медиация на семейни казуси е била приложена експериментално по казуси, свързани с изменение на режима на лични отношения, искания за изменение титуляра на родителските права или промяна на размера на издръжката. Във всеки такъв случай, който е бивал отнасян към съда, определеният секретар-докладчик по делото (caseworker), който не е съдия и няма отношение към крайния съдебен акт, e можел по своя преценка през периода на събиране на доказателствата, да насочи страните към процедурата по онлайн медиация. В случай, че ищецът се съгласи да участва в подобна процедура, докладчикът въвежда в системата имената и имейл адресите на страните, които получават автоматизиран имейл за регистрация в системата. Получавайки покана за участие в процедурата ответната страна обаче може да откаже в много ограничени случаи, като например при наличие на домашно насилие. С това практически се гарантира участието на двете страни, при условие че ищецът е дал съгласието си за това. Така на база на регистрацията в системата, осъществена от докладчика на делото, двете страни сключват по електронен път споразумението за водене на процедурата по медиация и преминават през последващ скрийнинг относно евентуални форми на насилие, осъществяван отново изцяло във виртуална среда. Интерес в тази насока е условието, че при евентуално установен по този начин риск от домашно насилие казусът може въпреки това да бъде разглеждан посредством платформата в случай, че докладчикът прецени че това не поставя която и да е страните в риск. Подобна преценка обаче не се прави при наличие на издадена заповед за защита, която винаги се явява пречка за продължаване напред с процедурата по онлайн медиация.
С регистрацията и на двете страни практически докладчикът открива казуса, като активира система за директна комуникация и обмяна на информация и документи между страните. Така осъществяваната кореспонденция между страните обаче не е директна, а винаги преминава през докладчика (явяващ се медиатор на казуса), който осъществява мониторинг върху последната и се намесва по своя преценка в случаите, когато опитът за решаване на спора между страните среща затруднения. Когато подобно споразумение действително се постигне, последното се записва от докладчика отново чрез платформата, който след потвърждението му от страните го препраща на съдията за съдебно одобрение и придобиването на силата на съдебно решение. В случай че споразумение не може да се постигне пък всяка от страните има право да поиска продължаването на съдебното производство, като съдията няма достъп до разменената кореспонденция и документи на платформата, запазвайки по този начин конфиденциалността на процедурата.
Анализът на резултатите от експериментирането в щата Мичиган с така описаната програма по онлайн медиация по семейни дела при налично предхождащо ги съдебно решение, показва че в 48 % от случаите страните се съгласяват и участват в процедурата. Проведено проучване на мнението на участвалите сочи, че последните я оценяват като добре балансирана, запазваща контрола на страните върху изхода и поради това я определят като справедлив начин за решение на семейни конфликти. Това, съчетано със сравнително високия процент на постигнати споразумения, ясно заявява потенциала на внедряване на информационните технологии и онлайн способите за намиране на решения и в чувствителни сфери, като семейните отношения. За подобряване на обнадеждаващите първи резултати обаче оценителите на осъщественото проучване считат, че следва да бъде провеждана цялостна кампания по информиране на страните и подобряване достъпа им до платформата, отваряйки я към хора с различни потребности и с различни майчини езици.
От Института по медиация и управление на спорове (ИМЕУС) продължаваме да следим за най-новото от света на медиацията и алтернативното решаване на конфликти и ще ви държим осведомени. За повече новини от ИМЕУС – последвайте страницата ни във Facebook и LinkedIn.