35 г. конвенция за правата на детето и участието на детето в процедурите по медиация

На 20 ноември бяха отбелязани 35 години от приемането на Конвенцията за правата на детето – международноправен акт, който постави основите на разбирането за децата като пълноправни субекти със свои права и интереси, чието зачитане следва да бъде охранено. На този значим ден Юлия Раданова, председател на ИМЕУС, редом с още 34 застъпници за детските права, беше удостоена с почетно отличие от премиера Димитър Главчев за приноса ѝ към благосъстоянието на децата и семействата в България.

„Наградите, раздадени на хартия, не могат да обхванат истинския дар, който идва от изграждането на среда за децата ни днес, която да е щипка по-добра от тази вчера. Силата на всяко дете е в това да променя света, а силата на всеки възрастен е в това да остане дете.“ сподели Раданова. Тя подчерта огромното значение на истинската общност, създадена от Националната мрежа за децата, която обединява усилията на граждански активисти, експерти и институции в полза на децата.

В контекста на отбелязаната дата, екипът на ИМЕУС ще продължи да работи за въвеждането на иновативни подходи, насочени към правата на децата, включително изследването на тяхното място в процесите на медиация в България. В основата на всяка последваща работа е разбирането, че децата трябва да бъдат активна страна в решенията, които влияят върху техния живот. Включването им в процеса на медиация пъл е една от основните цели на организацията, а бъдещите усилия ще бъдат насочени към разработването на иновативни подходи, които да направят този процес ефективен, етичен и чувствителен към техните нужди.

„Децата не са само пасивни наблюдатели на конфликти, а субекти на права и личности със собствен глас. Медиацията предлага уникална възможност техните мисли, чувства и желания да бъдат чути и взети предвид, без това по никакъв начин да ги превръща в решаващите субекти на конфликтите на възрастните“ сподели Раданова.

Иновативните подходи, върху които ИМЕУС ще се фокусира, включват:

  1. Разработване на детски-ориентирани медиационни практики

Един от ключовите аспекти е адаптирането на процеса на медиация към възрастта и нуждите на децата с цел филтрирането на случаите, в които тяхното изслушване е допустимо и желателно. За качественото им включване обаче е необходим съществен ресурс, който да се основава на използването на игрови методи, визуални инструменти и неформални дискусии, които помагат на децата да изразят своите мисли и емоции по разбираем за тях начин.

  1. Обучение на медиатори за работа с деца

ИМЕУС планира създаване на специализирани обучения за медиатори, които да развиват умения за работа с деца. Това включва запознаване с психологическите аспекти на детската възраст, техники за изграждане на доверие и методи за справяне с чувствителни теми, свързани със семейни конфликти.

  1. Създаване на безопасна среда за участие на децата

Важен компонент е осигуряването на пространство, в което децата да се чувстват в безопасност, изслушани и разбрани. Това изисква ясни правила за защита на техните права, както и изграждане на процес, който минимизира риска от емоционален стрес или манипулация от страна на възрастните в случаите, когато бъде прието че тяхното изслушване в процедурата е желателно.

  1. Изследвания и добри практики

ИМЕУС ще продължи да изследва международния опит и ще адаптира добри практики от държави, които успешно включват деца в медиационните процеси. Така ще се изградят модели, които са приложими и ефективни в българския контекст.

  1. Активно включване на децата в семеен контекст
    В семейната медиация децата често остават встрани от решенията, въпреки че те са най-засегнатите от тях. Чрез подходи като „консултации с детето“ (child consultations) или модели за непряка комуникация, техният глас може да бъде интегриран в решенията по начин, който защитава техния интерес.

Защо е важно включването на децата в медиацията?

Според Юлия Раданова, включването на децата в медиационния процес не само води до по-добри решения, но също така помага на децата да се чувстват уважавани и ценени. Това засилва доверието им към възрастните и им предоставя чувство за контрол и сигурност в конфликтни ситуации.

„Децата, които участват в медиация, развиват умения за комуникация, разбират по-добре своите права и виждат, че техният глас има значение. Това ги подготвя за бъдещето и ги учи на ключови ценности като уважение, сътрудничество и емпатия,“ подчерта Раданова.

С тези усилия ИМЕУС се стреми не само да промени практиките на медиация, но и да създаде култура на уважение към детските права в България. „Включването на децата в процеса е не само морален, но и социален дълг, който можем да изпълним чрез иновативност, ангажираност и съвместна работа,“ завърши Юлия Раданова.